Google Analytics ontwikkelt zich verder met GA4

Gepubliceerd op 9 december 2020 om 20:58

Wie grip wil houden op zijn of haar website, moet data bijhouden. Wie bezoekt de site, wie bestelt er wat, wanneer is het druk en welke campagnes werken goed? Al jaren is Google Analytics de meest gebruikte tool om statistieken bij te houden. Er zijn marketeers die Analytics maar niets vinden en dus komt de concurrentie om de hoek kijken. Tijd voor Google om de zaak eens grondig op te frissen. GA4 is nu beschikbaar.

Wat is GA4? 

Om na te kunnen gaan of GA4 een echt verschil gaat maken, dat moet nog blijken. Google zelf is wel enthousiast. Via een nadere uitleg op Analytics stelt men dat de laatste versie slimmere inzichten geeft om marketing te verbeteren en een betere ROI te behalen. 

Door de geavanceerde modellen van Google toe te passen, kan de nieuwe Analytics automatisch waarschuwen voor belangrijke trends in gegevens. Bijvoorbeeld producten die een stijgende vraag zien als gevolg van nieuwe behoeften van klanten.

Je zult beter kunnen anticiperen op toekomstige acties die klanten ondernemen. Het berekent bijvoorbeeld de afhaak-waarschijnlijkheid. Wie dat weet kan beter investeren in het behouden van klanten. 

Google blijft nieuwe voorspellende statistieken toevoegen, zoals de potentiële inkomsten uit een bepaalde groep klanten. Aan de hand van deze voorspellingen kun je sneller groepen segmenteren en klanten met een hogere waarde bereiken.

 

 

Houd je website seo-proof

"In 2021 gaat Google weer een grote update doorvoeren," vertelt Niels Botterblom van OrangeTalent. "Google wil dat haar gebruikers op super goede websites terecht komen die kwalitatief goed zijn. Het Google algoritme zal in 2021 meer gaan letten op gebruikerservaring. Hoe bezoekers interactie hebben met jouw website of webshop zal dus invloed gaan hebben op jouw posities in zoekmachines.

Als jij bijvoorbeeld vervelende pop-ups op je website hebt, dan zal dit niet ten goede komen van je posities in de Google zoekmachine en bestaat het risico dat je minder verkeer gaat realiseren. Echter: als jouw website goed in elkaar steekt, zal dit juist beloond worden door het algoritme. Hoe meer bezoek jij weet te realiseren dat goede interactie heeft met jouw website of webshop, hoe beter!"

Dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Google houdt van relevante websites. Gebruikersvriendelijke website doen het ook goed. Als een website goed gebouwd is, dan komen de bezoekers vanzelf. Ga niet aan de slag met megaveel backlinks, die geen waarde hebben. Je snijdt jezelf alleen maar in de vingers.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.