3 tekenen dat de content van je blog niet goed genoeg is

Gepubliceerd op 29 december 2020 om 23:34

Een goede blog helpt mee aan je vindbaarheid

Elke website heeft content nodig van hoge kwaliteit om online op te vallen.  Hoge zoekmachine posities halen met belangrijke zoekwoorden, de sleutel naar succes. Misschien twijfel je op dit moment aan je eigen content. Hier zijn de drie tekenen dat je wellicht nog aan je content moet werken.

1. Blogs die niet blijven boeien

Iedereen maakt het wel eens mee: Je leest een interessante blog met een pakkende titel, je klikt erop en begint te lezen. De eerste paar regels zijn interessant, maar het gaat vrij snel bergafwaarts. Het verhaal blijft hangen bij één voorbeeld, geeft een zinloze conclusie en eindigt dan zonder dat er echt “antwoord” wordt gegeven op die eerste pakkende titel. 

Het blijft een uitdaging om tijdens het schrijven te beginnen met een nieuw onderdeel of onderwerp in de tekst. Wanneer schrijvers dichter bij de volgende paragraaf komen, voelen ze zich plotseling 'geïnspireerd' om nog eens 5 extra punten voor hun eerste paragraaf te schrijven. Al snel merk je dat de tekst te lang wordt en raffel je er maar een eind aan. Dan wordt de blog zo snel mogelijk gepubliceerd en hop, op naar de volgende blog. Uiteindelijk houd je een slap artikel over dat niets toevoegt.

Het risico om niet tot je doel te komen is te voorkomenEen goede techniek om dit probleem te vermijden is het schrijven van H2-titels, voordat je de tekst schrijft. Je weet dan waar het artikel naartoe gaat als het einde van de vorige paragraaf nadert. Schrijvers die geen plan hebben omdat ze eigenlijk geen idee hebben wat ze moeten schrijven, moeten echt verder lezen.

2. Je hebt je blog nooit aan iemand laten zien. 

Als je de blog van je bedrijf behandelt als een soort geheim waar je nooit over praat, dan zou je jouw aanpak toch moeten herzien. Zoek iemand wiens feedback je vertrouwt en waardeert en vraag hem of haar om jouw blog te bekijken. Het beste is om er zelf bij te zitten. Dit geeft een beter beeld over hoe jouw blog overkomt op een lezer. Zo kun je fouten ontdekken die jou anders niet waren opgevallen.

Als je het niet leuk vindt om je blog te delen omdat je diep van binnen het gevoel hebt dat je niet weet wat je doet, kun je ook de blogs van je grootste concurrenten bekijken. Kijken bij de concurrent is helemaal niet erg. Als je ziet wat de concurrentie doet, lees je vast een aantal goede voorbeelden. Wellicht krijg je zelf een beter idee over wat voor soort blogs er worden geschreven binnen jouw branche. Neem hier rustig de tijd voor en laat je inspireren. 

3. Je hebt te veel zoekwoorden gebruikt

Het is goed om een blog te hebben met zoekwoorden op alle juiste plaatsen. Het is alleen niet de bedoeling om je puur te richten op de zoekwoorden. Als de content waarvoor je een goede zoekmachine positie wil behalen zo vol zit met zoekwoorden, zodat het artikel moeilijk te lezen is of saai overkomt, dan zal dit je rankings eerder schaden. 

De leesbaarheid van jouw content is ook een rankingsfactor voor Google.  Google ziet zelfs spelling- en grammaticafouten. Ondanks dat een artikel veel zoekwoorden bevat,  zal het artikel waardeloos zijn als de kwaliteit van de content niet goed is.  Dit heeft ook een negatieve impact op je bezoekers. Als mensen meteen wegklikken omdat jouw inhoud slecht is, zal dit jouw bouncerate schaden. De bouncerate, zoals we inmiddels weten, is een belangrijke rankingsfactor voor zoekmachines. 

Om deze problemen te vermijden, moet je de verleiding weerstaan om in elke zin hetzelfde zoekwoord te gebruiken. Zolang deze zoekwoorden in de H1, sommige H2 kopteksten en in de rest van de tekst slechts een paar keer genoemd worden,  zal dit goed genoeg zijn. 

Als je nog steeds niet zeker bent van je content, probeer het dan hardop te lezen of maak gebruik van een website als deze

Als je erachter komt dat behalve wat keywords er niet zoveel in de tekst staat, moet je wat dieper nadenken over het doel van je blog. Content met een goede SEO-strategie is het meest effectief wanneer de content zich richt op het oplossen van vragen of problemen van klanten. 

Ongeacht het soort content dat geschreven is, het is altijd belangrijk om het doel van de content te begrijpen. Denk dus niet alleen aan de technische zaken, maar  focus je ook op het bedienen van de gebruiker, om de gebruiker te voorzien van nuttige content. 

Full Circle Online Marketing heeft veel aan RankingCoach. Daarom wordt een nuttige blog als deze, geschreven door hen, met liefde op onze website gezet. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.