Zo voorkom je backlink-blunders

Gepubliceerd op 5 januari 2021 om 14:45

Vind de juiste backlinks

 Hoeveel websites zullen er in totaal bestaan? Waarschijnlijk wel meer dan een miljard. Hoe komen tussen al die websites klanten naar die van jou? Zorg er allereerst voor dat je de juiste backlinks vindt. Jouw bedrijf zal hier enorm van profiteren. 

Andere websites die linken naar jouw websites noemen we backlinks.

Denk aan een blog op een site die met een link verwijst naar informatie op jouw site. Het is mooi wanneer anderen jou benoemen. Het kan ook erg waardevol zijn voor je vindbaarheid. Maar backlinken gaat in de meeste gevallen niet vanzelf. Backlinken (dat is vanaf nu dus een werkwoord) is hard werken. De kans dat andere sites naar jouw sites verwijzen wordt een stuk groter wanneer je daar zelf om vraagt. In veel gevallen zal de ander er ook iets voor terug willen. Een link terug bijvoorbeeld. 

Wees altijd zorgvuldig in het kiezen van je backlinks. Sommige zijn namelijk waardevoller dan andere.

Koop nooit backlinks

Enkele jaren terug was het inkopen van backlinks nog dé manier om een groot linknetwerk te krijgen. De links kon je in grote aantallen kopen. Hoe meer links, hoe beter, werd er verteld. 
Nu we in 2021 zijn, weten: hoe meer links hoe beter, zolang de backlinks maar van relevante websites afkomstig zijn. Bovendien is het ook belangrijk dat Google er een bepaalde waarde aan hecht.

Er moet eerst een link komen van een andere URL dat te maken heeft met jouw branche, product of service. De site die de backlink plaatst, moet bezoekers daar wel echt helpen met de link naar jou toe.

Ook heeft het voor Google meer waarde dat een drukbezochte site doorlinkt, dan een website die weinig bezoek krijgt, nieuw is of een slecht linkprofiel heeft. Dus, een site die volgens Google zich nog niet heeft bewezen en daarom weinig autoriteit heeft. Hoe meer autoriteit een site heeft in de ogen van Google, hoe meer de backlink gewaardeerd wordt.

De laatste jaren is er meer veranderd. Anno 2021 dient een aantal inkomende links één of meerdere zoekwoorden te bevatten waarmee jij gevonden wilt worden. Of in elk geval zoekwoorden die er mee te maken hebben. Zo vertel je Google dat de link past bij de inhoud van de site. De link en de content gaan namelijk over hetzelfde onderwerp.


Het is duidelijk: backlinks aanschaffen is niet meer van deze tijd. Google noemt dit: ‘black-hat marketing technieken’. Daarmee bedoelen ze alle niet-zuivere vormen van online marketing. Google ziet het willekeurig aanschaffen van backlinks als valsspelen!

 

Laat linkfarms achterwege

 

Zoals je nu wel weet is het belangrijk om alleen backlinks te hebben die relevant zijn. Ga dan ook niet in zee met het (betaald) link aanmelden, links toevoegen. Zelfs het uitwisselen van links is niet altijd aan te raden. Je kunt via bepaalde Facebook-groepen nog wel uitwisselen met gelijkgestemden. Zo houd je nog enige invloed.

Een sitevermelding op zogenaamde ‘linkfarms’ zijn vrijwel altijd een verspilling van geld en moeite. Veel van de links blijven hier zonder echt resultaat. Maar hoe kom je wél tot relevante linkbuilding?

Voor goede SEO is relevante linkbuilding op geschikte sites erg belangrijk. Het draagt bij aan een goede indexering in zoekmachines als Google. Alleen, het plaatsen van een grote verzameling links leidt ertoe dat Google die site links laat liggen. Het lijkt makkelijk, even een link toevoegen op zulke sites, maar je hebt er helemaal niets aan.

Investeer tijd in het krijgen van backlinks

De makkelijke weg om backlinks te krijgen is niet de juiste weg. Geld uitgeven en het bezoeken van linkfarms is snel geregeld, maar het is zinloos. Wat je wel moet doen is tijd spenderen aan het krijgen van backlinks. Ga netwerken!

Het uitbreiden van je netwerk op het wereldwijde netwerk werkt in principe hetzelfde als wanneer je op een beurs te vinden bent. Je laat zien waar je goed in bent, je zorgt voor nieuwe contacten, of je onderhoudt de bestaande, zodat men meer over je gaat praten. Mond-tot-mondreclame, maar dan online. Lokale websites helpen je dan ook enorm. Lokale bedrijfsgidsen die in jouw branche actief zijn, geven een kwalitatieve links.

Wanneer je uiteindelijk veel relevante backlinks hebt, wordt je door een zoekmachine als een waardevolle website beschouwd. Zo kom je weer hoger in de SERP's (dat is de eerste pagina die je ziet als resultaat op een zoekopdracht). Het gevolg is meer verkeer naar je website, want je wordt sneller gevonden. 

Neem contact met websites die voor jou relevant zijn. Overtuig ze ervan dat ze jou moeten noemen in blogs of andere content. Of vraag of jij een keer een blog mag aanleveren voor hun website. Een win-win situatie!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.