Alles wat je moet weten over groene marketing

Gepubliceerd op 3 februari 2021 om 21:02

‎‎‎49% van de ondervraagden wereldwijd zeggen dat ze bereid zijn om hogere dan gemiddelde prijzen‎ ‎te betalen voor producten met hoge kwaliteits-/veiligheidsnormen, die consumenten vaak associëren met duurzaamheid. Daarnaast zijn consumenten bereid hun portemonnee te openen‎‎ ‎‎voor producten die biologisch‎‎ ‎‎zijn ‎‎(41%)‎‎, gemaakt met ‎‎duurzame materialen (38%)‎‎, of maatschappelijk verantwoorde claims te leveren‎‎ ‎‎ ‎‎(30%)‎‎.‎

‎In de wereld van duurzaamheid gaan miljarden, maar dan ook echt miljarden om.

‎Naast dat het beter is voor het milieu, zien steeds meer bedrijven kansen in de groene markt.  Een groene toekomst is een winstgevende toekomst. Pas je marketing er op aan. Profileer je als groen bedrijf. Maar niet alleen in de mooie praatjes, het moet wel in de praktijk blijken. 

‎Hier lees je meer over groene marketing, de beste strategieën om te gebruiken en een aantal voorbeelden om je eigen groene marketingcampagnes te inspireren.‎

Groene marketing

‎Om je marketing groen te laten zijn, laat je het duurzame beleid zien van jouw bedrijf. Want je gebruikt geen giftige materialen, alles wordt geproduceerd met gerecycleerde of hernieuwbare materialen, je gebruikt geen overmatige verpakking en alles is ontworpen om te worden gerecycled.‎

Duurzaam ondernemen levert geld op

‎Wanneer een bedrijf zijn producten kan maken op een milieuvriendelijke manier, laat het zien dat ze zich inzet voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Dit helpt enorm bij de opbouw van de reputatie. Wanneer je op een milieuvriendelijke manier produceert, zul je marketing moeten inzetten om iedereen te laten zien dat je een groen hart hebt.

‎Duurzaam ondernemen is trouwens ook kostenbesparend op de lange termijn. Veel bedrijven zijn huiverig om groen te gaan omdat de kosten vooraf meestal duurder zijn, maar ze realiseren ze zich misschien niet dat het op de lange termijn veel geld oplevert.

Groene marketing lukt alleen als je echt duurzaam bent

‎Het is belangrijk dat je niet zomaar iets als groen op de markt brengen als dat niet zo is. Er zijn regels en wettelijke normen voor groene marketing.‎ Nu we het er toch over hebben, laten we eens in de verschillen tussen groene marketing en zogenaamd 'greenwashing' duiken.‎

Groene marketing is bedoeld om consumenten te informeren over duurzame en milieuvriendelijke producten. Greenwashing wil zoveel zeggen dat een bedrijf groene producten promoot die eigenlijk niet duurzaam worden gemaakt. Greenwashing is in wezen valse reclame in de groene marketing wereld.‎

Greenwashing zal uiteindelijk schadelijk zijn voor de reputatie van een bedrijf, omdat consumenten zullen ontdekken dat het bedrijf of de producten niet zo groen zijn als ze ze promoten.‎

‎Om er zeker van te zijn dat je een groen product koopt, bestaan er echte certificeringen die op de verpakking staan vermeld. Een bedrijf dat duurzaamheid wil promoten, moet een daadwerkelijke certificering krijgen en die op een product en website plaatsen.‎

‎Met echte certificaten op zak kun je groene marketing nog beter inzetten.

 

 

Hoe ga jij over naar groene marketing?

Stop met het gebruiken van papier

 Een geweldige manier om duurzaam te ondernemen is de hoeveelheid papier die gebruikt wordt te verminderen.‎

Van vroeger uit printen nog veel mensen hun mail uit die ze vervolgens bij het oud papier gooien. Totaal onnodig. Bij Full Circle Online Marketing maken we gebruik van een ReMarkable. Een digitaal kladblok dat niet alleen superhandig is, je bespaart ook enorm veel papier. In alles wat je doet op marketinggebied zul je dus de overweging moeten maken of het zonder papier en plastic kan. Wat ons betreft kan het, je moet gewoon een beetje creatief zijn (en vol inzetten op online marketing). 

‎Ook je promotiemateriaal moet groen zijn

‎Als je op een beurs aanwezig bent, strooi je met pennen, stickers of drinkbekers met het bedrijfslogo. Je zou haast vergeten dat je als een groen bedrijf ook daarin echt groen moet zijn. Dus wees selectief in wat je weggeeft als promotiemateriaal. Laat ook aan nieuwe contacten zien dat je een duurzame missie hebt. Altijd en overal.

Bedankt HubSpot voor de oorspronkelijke blog, die je hier kunt lezen. Wij zijn zo vrij geweest om de tekst te vertalen en in eigen woorden te vertellen.

 

Als je meer tips wilt hebben over groene marketing, stuur even een berichtje. Geen bedrijf is hetzelfde en in elke markt liggen andere kansen. We helpen je graag.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.